LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI: Neurobiologia konfliktu pokoleń. Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły?”

W dniu 20 września 2022 roku w naszej szkole odbyło się szkolenie rad pedagogicznych z ostrołęckich szkół. Gościliśmy nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 2, Szkoły Podstawowej nr 4 oraz przedszkoli. Szkolenie zostało  przeprowadzone przez dr Marka Kaczmarzyka profesora Uniwersytetu Śląskiego z wykształcenia biologa, neurodydaktyka i memetyka, autora podręczników i programów szkolnych. Doktoryzował się on z zakresu chronobiologii . Od roku 2000 do 2019 był kierownikiem Pracowni Dydaktyki Biologii (Wydział Biologii i Ochrony Środowiska na Uniwersytecie Śląskim).

Szkolenie pt „Neurobiologia konfliktu pokoleń. Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły?”   dotyczyło zagadnień związanych ze specyfiką pracy z uczniem w okresie przechodzenia z dzieciństwa w wiek młodzieńczy i w dorosłość. W trakcie szkolenia zostało wyjaśnione, dlaczego nasze mózgi wciąż potrzebują równowagi pomiędzy poszukiwaniem a ostrożnością oraz dlaczego szkoła jest miejscem starć pomiędzy motywacją a nagrodą i systemem prowadzącym do unikania kary. Podczas spotkania poruszono temat stresu i jego związku z zachowaniami uczniów tj. agresja i samookaleczenia. Była także mowa o konflikcie pokoleń, o okresie adolescencji, który sam w sobie może być źródłem depresji, frustracji a nawet poważnych chorób psychicznych. Dowiedzieliśmy się także o szkole, jako miejscu w którym zrozumienie nieuniknionych zjawisk może wspierać wychowawców i rodziców, zapewniając gotowość do akceptacji tego, czego nie da się zmienić.

Na szkoleniu wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości
– aparat cyfrowy Canon EOS 90D
– statywy
– system nagłaśniający
#LaboratoriaPrzyszłości